Strony

05 Kwi Strategy for the precious – jak zatrzymać cennych ludzi w organizacji: case study

CS Strategy for the precious– W tym zawodzie jest tak – im starszy jesteś, tym bardziej ludzie Ci ufają, klienci chcą do Ciebie wrócić. Jednak nie mamy żadnej strategii dotyczącej tych najbardziej cennych – jak ich zatrzymać?

– zapytał jeden z HR partnerów, szanowana i bardzo wnikliwa kobieta, bardzo oddana swojej firmie. – Jednocześnie, kiedy stają się starsi, coraz poważniej myślą o odejściu i zostawieniu tego wszystkiego, żeby zająć się wnukami. Młodzi doktorzy emigrują, nie jest łatwo złapać kogoś młodego i godnego zaufania. Doprawdy, przemysł medyczny był jednym z najbardziej wymagających pod względem środowiska i zasobów ludzkich.

Dobry lekarz jest warty fortunę, to oni zapewniają klientów – pacjentów.

Nie tylko musimy zacząć myśleć długoterminowo, w jaki sposób chcemy ich zatrzymać, ale także jak zachęcić szanowanych lekarzy. Muszą wiedzieć, że jest to najlepsze miejsce pracy dla nich.

– Jakie jest najlepsze miejsce pracy dla doświadczonego i szanowanego, 50-letniego doktora? – zapytaliśmy i okazało się, że odpowiedź w żadnym wypadku nie jest jasna. Co więcej, okazało się, że firma bardzo potrzebuje strategii zarządzania wiekiem, żeby spełnić oczekiwania tej najbardziej wrażliwej grupy. Zarządzanie wiekiem oznaczało, że muszą zacząć myśleć o swoich ludziach w zupełnie nowych kategoriach.

Strategia zarządzania wiekiem – od czego zacząć

Żeby móc lepiej zrozumieć, co może oznaczać termin “najlepsze miejsce pracy”, zaczęliśmy od prześledzenia marzeń i oczekiwań pracowników. W ramach grup focusowych eksplorowaliśmy obszary pracy lekarzy, pielęgniarek oraz kadry administracyjnej. Obszarem naszej analizy była wnikliwa analiza dokumentacji, umów o pracę, prawdopodobnych scenariuszy współpracy z dotychczasową organizacją, zasobów dostępnych dla każdej z ww. grup, obszarów odpowiedzialności. Dodatkowo odbyliśmy szereg spotkań i indywidualnych wywiadów z pracownikami HR, przedstawicielami Zarządu oraz  wybranymi pracownikami. Wsparciem dla badań focusowych była ankieta przeprowadzona w całej organizacji. Byliśmy coraz bliżej zrozumienia tego, czego ludzie oczekiwali od organizacji i co ona mogła im zaoferować, żeby pracowali dłużej i z lepszym samopoczuciem.

Praca na najwyższym szczeblu

Osobnym obszarem do pracy były sesje z członkami Zarządu firmy. Teoretycznie, byli oni zainteresowani zatrzymaniem w organizacji najbardziej wartościowych ludzi. W praktyce – musieli otworzyć się na rozwiązania o których w przeszłości nawet nie pomyśleli. Zmiana optyki wymagała dużego wysiłku.

Jednak wysiłki wkładane w zmianę myślenia, jakie czyniła grupa projektowa (złożona z osób pochodzących z różnych szczebli organizacji), powoli przynosiła efekty. Zarząd nie tylko zrozumiał potrzebę wdrożenia dodatkowych działań w utrzymanie na stanowiskach swoich najbardziej kluczowych pracowników, ale dostrzegł również potencjał w spojrzeniu na Klientów poprzez pryzmat potrzeb podyktowanych przez wiek.

Wspólnie wypracowane efekty

Pracownicy 55+ otrzymali możliwość uczestniczenia w coachingowych sesjach rozwojowych. Organizacja otrzymała strategię zarządzania wiekiem, która powstała dzięki pracy i wiedzy pozyskanej wewnątrz firmy przy wsparciu naszej, zewnętrznej ekspertyzy.

Nic nie sprawa nam takiej przyjemności jak obserwowanie rozwoju naszych Klientów poprzez pracę nad najbardziej wrażliwymi obszarami. Świetna robota!


Tworzenie strategii zarządzania różnorodnością to jeden z kluczowych obszarów naszej ekspertyzy. Temat diversity jest obecny w Waszej organziacji? Potrzebujecie wsparcia w tym obszarze? Zapraszamy do kontaktu z Aleksandrą Jarocińśką: aleksandra.jarocinska@ettaconsult.eu

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Subscribe to our newsletter