Strony

Management 3.0. Co to jest i o co chodzi?

07 Lip Management 3.0. Co to jest i o co chodzi?

Management 3.0. Co to jest i o co chodzi?

 

Kiedy usłyszałam hasło „Management 3.0” początkowo zafascynowałam się „nowym podejściem do przywództwa”. Szybko przekonałam się, że to po prostu nazwanie tego, czego doświadczamy w ewolucji roli lidera – i to nie tylko w polskiej kulturze zarządzania.

 

W tym artykule dowiecie się, co to jest Management 3.0, na czym polega, gdzie jest popularny – i po co w ogóle warto zaprzątać sobie nim głowę.

 

Zacznijmy od PO CO. 1. Po to, żeby być na bieżąco w trendach związanych z zarządzaniem i przywództwem. Trendach nie tylko w sensie angielskiego „trendy/sexy”, ale także w prawdziwych nurtach ewolucji przywództwa i przemian, jakich przywództwo jako obszar aktywności doświadcza. 2. Po to, żeby zwiększać swoje portfolio narzędzi liderskich i móc swobodnie stosować je do zarządzania grupami o różnych potrzebach. Od razu chcę powiedzieć, że Management 3.0 to nie „ta nowa jedynie słuszna” metoda zarządzania. Każda organizacja, każda i grupa i każdy człowiek ma inne potrzeby i oczekiwania względem lidera. Im większy masz na ręku asortyment umiejętności i narzędzi, tym lepiej, sprawniej i skuteczniej potrafisz angażować ludzi, zespoły i całe organizacje. I wreszcie, 3. Po to, żeby w większym stopniu odzwierciedlać potrzeby młodego pokolenia, Pokolenia Y czy Millenialsów. Coś mi się wydaje, że wśród pokoleń pracowników to oni właśnie najlepiej rezonują na podejście Management 3.0. Chociaż mi osobiście także bardzo pasuje! 😊

 

CO TO JEST MANAGEMENT 3.0?

 

Skoro cyferka sugerująca wersję, dajmy sobie trochę kontekstu.

Management 1.0 – sięga do czasów początków zarządzania, kiedy kierownik (czyli ten, który kieruje) mówił, a pracownik wykonywał. Oczekiwane było posłuszeństwo, najchętniej ślepe i bezwzględne wykonywanie zadań. Refleksja czy własne pomysły pracownika były uciążliwością i zaburzały proces kierowania. Henry Ford, najsłynniejszy twórca podejścia przemysłowego, powiedział kiedyś coś, co do dziś tkwi mi w pamięci: „Chciałem przyjąć do pracy ręce, a przyjąłem całego człowieka”. Co za pech. Jakaś głowa, która może myśli, a co dopiero że po swojemu. W tamtych czasach powstało słowo „manager” i stąd wzięło się potem całe zamieszanie o „leadership”.

 

Management 2.0 – to doświadczenie znane pewnie większości z nas. Szef mówi, trzeba się jakoś dostosować czy wywiązać. Własne opinie mile widziane, pod warunkiem jednak, że nie będą burzyć koncepcji szefa 😉 Komunikacja idzie z góry na dół – tzw. top-down. Podejmowanie decyzji to coś, czym na co dzień zajmują się kierownicy, uwalniając od ciężaru odpowiedzialności członków podległych im zespołów. Chociaż pracownik ma jakąś własną przestrzeń działania i decydowania, jednak wzrok ma zdecydowanie skierowany „ku górze”. Tak przynajmniej mniej więcej pokazuje to prezentowany model, przygotowując nas do następnego etapu – prawdziwej rewolucji w zarządzaniu.

 

Management 3.0 – w skrócie to przekazanie pracownikom prawdziwej własnej inicjatywy, wolności do podejmowania decyzji i kreowania swojej pracy. Zakłada to oczywiście prawdziwe zaangażowanie ze strony pracownika oraz założenie, że jest – lub co najmniej może się stać – kompetentny w tym co robi. Hasło Management 3.0 to „każdy jest odpowiedziany za wyniki swojej organizacji”. Rola lidera jest zapewnić odpowiednie wsparcie zespołowi usprawniając jego działanie, a rolą członków zespołu – znaleźć obszary synergii wynikającej ze wspólnego działania. „Zarządzanie jest zbyt ważne, żeby zostawić je w rękach menedżerów” – deklaruje Jurgen Appelo, autor koncepcji. Czyż nie jest fantastycznie czuć się wartościowym ogniwem zespołu, podejmować decyzje i z pełnym zaangażowaniem przyjmować za nie pełną odpowiedzialność?

Cóż, jednym to pasuje bardziej, innym mniej. Niejeden woli ponarzekać na szefa, a popołudniem wychodzić z pracy nie zaprzątając sobie głowy decyzjami, które teraz miałby niby podejmować, przedyskutowując je najpierw dogłębnie z innymi ludźmi z zespołu.

 

Filary koncepcji Management 3.0 to:

1. Energize People – jeśli ludziom “chce się chcieć”, to cały zespół ma szansę nieźle działać .

2. Empower Teams – żeby chciały samodzielnie podejmować decyzje.

3. Align Constraints – celujmy do jednej bramki.

4. Develop Competence – żeby chciały to jedno, a potrafiły to drugie.

5. Grow structure – niech sprzyja samoorganizacji zespołu jako systemu.

6. Improve everything – uczmy się poprzez eksperymenty.

Nie ma w tym kolejności ani hierarchii ważności, a całość opiera się na założeniu, że szybka adaptacja i uczenie się jest jedynym sposobem na przetrwanie.

Management 3.0 jest pewną koncepcją pracy i zarządzania w firmach i w niektórych obszarach naturalnie będzie rezonowało bardziej niż w innych.

Wiecie już gdzie? No pewnie, świat agile! Kiedy w 2005 dołączyłam do Hewlett-Packard, na szkoleniu wstępnym dowiedziałam się, że jedną z wartości firmy jest agility. Choć w tamtym czasie dawno już było za mną Certificate od Proficiency in English (czyli że już wyżej się nie da) i wiele stron przeczytanej literatury w oryginalne, to słowo musiałam sprawdzić w słowniku. Później głowiłam się, jak dobrze przekazać i wytłumaczyć je na szkoleniach wstępnych, które sama zaczęłam prowadzić. W Nokia Siemens Networks, u mojego następnego pracodawcy okazało się, że agility to już nie tyle wartość – to pewien sposób działania. Tam po raz pierwszy spotkałam się ze SCRUMem (2009). Każdy w IT wiedział że to jest fancy i że trzeba teraz tak pracować, ale wielu nie wiedziało co to oznacza w praktyce. Teraz, dziesięć prawie lat później, świat agile bardzo urósł, a wraz z nim rozpowszechniła się pewna filozofia działania, bezpośrednio związana ze sposobem, w jaki rozumiane jest zarządzanie. I tutaj właśnie w największym stopniu znajduje zastosowanie Management 3.0. Nie bez przyczyny bestseller Jurgena Appelo nosi podtytuł „Leading Agile Developers. Developing Agile Leaders”.

Drugi obszar, w którym Management 3.0 rezonuje mocno, to świat turkusu – turkusowe organizacje (lub najczęściej, organizacje usiłujące być turkusowe).

 

JAK skorzystać z Management 3.0 w praktyce?

 

Bardziej to przystępne niż się wydaje 😊 Jurgen Appelo założył organizację, której celem jest szerzenie podejścia Management 3.0 w praktyce. I rzeczywiście robią to w bardzo praktyczny i namacalny sposób, oferując edukację dla liderów, konsultantów i trenerów biznesu. Zajrzyjcie na https://management30.com/ i kliknijcie na zakładkę Toolkit. Znajdziecie tam mnóstwo materiałów, którymi organizacja dzieli się za darmo. Możecie też skorzystać z odpłatnego kursu w formie face to face lub wirtualnej. W Polsce na kanwie zainteresowania trendem powstała polska wersja Management 3.0 Polska. Zrzesza trenerów, liderów, menedżerów i pasjonatów takiego podejścia do projektów i do ludzi – niekiedy są to prawdziwi „apostołowie” agile’a, czujący że zmieniają świat. Ja sama zaciekawiłam się bogactwem narzędzi prezentowanych przez Management 3.0 i w którymś momencie, jak życie pozwoli, zamierzam sięgnąć po ten zestaw, lepiej go poznać i móc go stosować jako wzbogacenie mojej pracy z grupami.

 

I co teraz?

 

Teraz już wiesz, to najważniejsze – co to jest Management 3.0. Mam nadzieję, że czujesz się o wiele bardziej kompetentny i zorientowany niż przed przeczytaniem tego tekstu! Jeśli czujesz, że Management 3.0 to coś dla Ciebie, sięgaj po podlinkowane zasoby 😊 Jeśli zarządzasz zespołem w IT lub zespołem Millenialsów, co najmniej zapoznaj się z narzędziami Management 3.0. A jeśli wydaje Ci się, że to na tym etapie nie dla Ciebie – to też zupełnie ok. Śledź po prostu jak rozwija się ten trend w zarządzaniu. Polecam wybierzcie sobie kawałki które Wam pasują i stosujcie to w Waszej pracy z zespołem.

 

Podpowiem Wam jeszcze taką rzecz. Jakaś część świata żyje agilem. Ja osobiście mocno się agilem interesuję, wręcz fascynuję, nasza firma #ettaAcrossCultures pracuje agile’owo na kanbanie (w każdym razie mniej czy bardziej 😉). Ale nie wszystkie organizacje działają wedle jednego szablonu. Spotykam wiele firm, gdzie jest duży szacunek do ludzi i jednocześnie bardzo mocna pozycja szefa. Istnieje takie coś jak dystans władzy – sposób, w jaki władza dystrybuowana jest w organizacjach i w jaki podejmowane są decyzje. W porównaniu do krajów Zachodu, kulturę polską charakteryzuje dość wysoki dystans władzy. I nie chodzi o to, czy do szefa mówię po imieniu. Chodzi o to, czy idę do niego w trudnych sprawach po decyzje i z jakimi sprawami kieruję się raczej na pewno do kolegów żeby szefowi nie zawracać głowy. W krajach takich jak Holandia, Wielka Brytania, USA, w krajach skandynawskich podejście 3.0 to właściwie sposób, w jaki po prostu działają. Dla nas w Polsce to duża zmiana sposobu funkcjonowania w organizacjach i nie musimy być na nią ani gotowi ani też nie musimy jej stosować na zasadzie copy-paste. Ale o dystansie władzy i wynikających z tego ciekawych właściwościach funkcjonowania liderów w organizacjach już w innym artykule.

 

O czym jeszcze chciałbyś przeczytać? Mogę dopisać lub uzupełnić. Dopisz proszę w komentarzach!

Jakie Ty masz doświadczenia z Management 3.0, dobre lub złe? Podziel się z innymi czytelnikami pod tekstem! Warto się uczyć od siebie nawzajem 😊

 

 

Monika Chutnik

 

Konsultant rozwoju organizacji, trener międzykulturowy, facilitator, coach przywództwa. Ekspert i mówca. Przedsiębiorca i menadżer. Założycielka, obecnie Główny Konsultant ETTA Leadership & Culture. Współzałożycielka i pierwszy prezes SIETAR Polska, Society for Intercultural Education, Training, and Research.

Szukasz praktycznej wiedzy o zarządzaniu? Znajdziesz jej mnóstwo na profilach facebook i LinkedIn etta. Spotkaj się z nami na śniadaniach biznesowych połączonych z sesją warsztatową i dobrym neworkingiem!

 

O ETTA Leadership & Culture Consulting

etta Leadership & Culture Consulting tworzy i prowadzi wysokiej klasy programy rozwojowe ● współpraca międzykulturowa i zarządzanie międzykulturowe ● przywództwo i zarządzanie w międzynarodowych organizacjach ● warsztaty strategiczne i sesje rozwiązywania problemów ● efektywne wirtualne zespoły ● strategie zarządzania różnorodnością ● coaching biznesowy, executive coaching i coaching międzykulturowy

 

źródło grafiki: http://jurgenappelo.com/management-30/

 

No Comments

Post A Comment

Subscribe to our newsletter

FreshMail.pl